Gaga

Gaga, the movement language developed by Ohad Naharin

Gaga is a new way of gaining knowledge and self­awareness through your body. Gaga provides a framework for discovering and strengthening your body and adding flexibility, stamina, and agility while lightening the senses and imagination. Gaga raises awareness of physical weaknesses, awakens numb areas, exposes physical fixations, and offers ways for their elimination. The work improves instinctive movement and connects conscious and unconscious movement, and it allows for an experience of freedom and pleasure in a simple way, in a pleasant space, in comfortable clothes, accompanied by music, each person with himself and others.

“We become more aware of our form. We connect to the sense of the endlessness of possibilities. We explore multi­dimensional movement; we enjoy the burning sensation in our muscles, we are ready to snap, we are aware of our explosive power and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones. We go beyond our familiar limits. We can be calm and alert at once.” – Ohad Naharin

Gaga, the movement language developed by Ohad Naharin オハッド•ナハリンに よる、言語による動きの展開

Gaga とは、体を通して知識を増やし、自分自身を目覚めさせる新しい方法です。

基本の体作りとしての身体能力の強化を目指すことの他、柔軟性、スタミナ、イマジネーションやセンスなどを感知 し敏捷に反応できる体を築くことを意味します。そしてGagaを通して、弱い部分を理解し、これまで神経が行き届 いていなかった部分を発見します。体の中の凝り固まったところを見つけ出し、その凝りを取り除いていく方向に向 けていきます。その働きにより、動きはより本能的なものとなり、そして意識の有るもとのないものとを繋げていき ます。そしてごく簡単な方法で自由と喜びへと導きます。それは心地の良い空間のように, また着心地のいい服の感 触でもあり、音楽を共用する喜びや、自分自身でいられることと同時に他人と供にいることであったりします。

”私たちはより自分の姿を認識する力を見つける。私たちは無限の可能性の感覚に繋がる。私たちは多次元の動きを 追求する。私たちは筋肉の中の感覚が燃えていくことを楽しむ。私たちは新しいこと発見することで、それまでの動 きをかえる。私たちは今思っている限界を超えていく。私たちは穏やかでありながらも、機敏なれる”

オハッド•ナハリン

“Gaga challenges multi-layer tasks.

We are aware of the connection between effort and pleasure, we are aware of the distance between our body parts, we are aware of the friction between flesh and bones, we sense the weight of our body parts, yet, our form is not shaped by gravity . . . We are aware of where we hold unnecessary tension, we let go only to bring life and efficient movement to where we let go . . . We are turning on the volume of listening to our body, we appreciate small gestures, we are measuring and playing with the texture of our flesh and skin, we might be silly, we can laugh at ourselves. We connect to the sense of “plenty of time,” especially when we move fast, we learn to love our sweat, we discover our passion to move and connect it to effort, we discover both the animal we are and the power of our imagination. We are “bodybuilders with a soft spine.”

We learn to appreciate understatement and exaggeration, we become more delicate and we recognize the importance of the flow of energy and information through our body in all directions. We learn to apply our force in an efficient way and we learn to use “other” forces.We discover the advantage of soft flesh and sensitive hands, we learn to connect to groove even when there is no music.We are aware of people in the room and we realize that we are not in the center of it all. We become more aware of our form since we never look at ourselves in a mirror; there are no mirrors. We connect to the sense of the endlessness of possibilities. Yielding is constant while we are ready to snap . . .We explore multi-dimensional movement, we enjoy the burning sensation in our muscles, we are aware of our explosive power and sometimes we use it. We change our movement habits by finding new ones, we can be calm and alert at once.

We become available . . .”

-Ohad Naharin

 

 

Gagaは、様々な事象を同時に行うことへの挑戦だ。

この挑戦を実施することがGAGAの基礎となる。

そして同時に、私たち、つまりGAGAユーザー(GAGAを実践する者)は、ゆっくりした動きでスペースに広げる、それは体の素早い動きにもなる。

この動きのダイナミクスは、同時に他の何かが進みはじめる第一歩となる。

私たちは、同時にたくさんのことを観察し、分析する。

私たちは、努力と喜びのつながりに気づく。

私たちは、「時間がたっぷりある感覚」につながる、特に速く動く時、自身の体の部位どうしの距離に気づく。

私たちは、肉と骨の間に生じる摩擦を意識し、体の部位の重さを感じる。

私たちは、必要のないテンションがどこにあるのか気づき、どこにでも行ける効果的な動きを生み出す。

私たちは、聴き、見て、計り、そして肉体の質感を試す。

私たちは、馬鹿みたいになって、自分の事を笑ってしまえるようになる。

私たちは、自分の汗が好きになり、 動くことの情熱を発見し、努力へと繋げる。

私たちは、潜在する動物的本能と想像力の2つを発見する。

私たちは、控えめな表現と誇張された表現の両方に価値を知り、

私たちは、喜びと歓びの違いを発見し、怪我や痛みから自分自身を守る。

私たちは、自分の力を見いだし、「他の力」を知る。

私たちは、もっとデリケートになって、自分の体を通じて、すべてに向かう浮遊するエネルギーと情報の重要性を知る。

私たちは、柔らかな肉と敏感な手の強みを知る。

私たちは、音楽がなくてもグルーヴを感じる。

私たちは、部屋の中で人々の存在をもっと意識するようになる。

私たちは、万物の中心にいるのではないことを知る。

私たちは、自分自身を鏡で見ない。そこに鏡はない。

私たちは、自身の姿にもっと気がつく。

私たちは、感覚を無限に繋げる。

私たちは、多次元の動きを探求する。

私たちは、筋肉の中の感覚が燃えていることを楽しむ。

私たちは、いつでも柔軟に勢いよく飛び出せる。

私たちは、爆発的なパワーを使い、それに気がつく、そして同時にそのパワーを使う。

私たちは、新しいことを発見することで、それまでの動きを変える。

私たちは、穏やかでありながらも、機敏になれる。

私たちは、可能になる . . .

オハッド・ナハリン

 

 

Gaga int 2010 big_re